Maritieme Masterclass: programmatisch toetsen
Na een zonnige lunch op het dek verzorgde Ivo de Boer (onderwijskundige LUMC) een minicollege over programmatisch toetsen in de master Geneeskunde. Uitgangspunten bij deze nieuwe opzet zijn:
- Student aan het roer;
- Beoordelen over een langere periode, gebaseerd op meerdere datapunten;
- Het gebruik van narratieve feedback in plaats van schalen en cijfers.
Dat betekent praktisch dat er meer feedbackmomenten zijn waarin minder op het spel staat (low stakes), dat er nieuwe feedbackformulieren worden gebruikt met ruimte voor narratieve feedback, en dat er een beoordelingscommissie is die de coassistenten over een langere periode volgt en beoordeelt.
Via Team Based Learning werd de kennis over programmatisch toetsen bij de deelnemers getoetst via een individuele en teamtoets. Daarna volgde een interactieve toepassingsopdracht waarin leden van de Leidsche CoRaad (Yvette Keuzenkamp, Milou Voogd, Olivier Elderenbosch, Crispijn Hoevenaars, Tonke Versteeg, en Salima Skalli) een consult naspeelden. In kleine groepen oefenden we met het geven van feedback volgens zowel de oude als de nieuwe methode.
Tips voor feedback waren: maak het concreet, voorbeelden zijn behulpzaam en laat de coassistent de narratieve feedback opschrijven zodat je als begeleider alleen hoeft te accorderen.