Actueel

OOR Boottocht 2025

Op 10 juli vond de jaarlijkse OOR Boottocht plaats aan boord van de Koninging Juliana. Onder een stralende zon voeren we met collega’s uit de opleidingsregio over het water, met als centraal thema het opleidingscontinuüm van masterstudent Geneeskunde tot en met de medische vervolgopleidingen

Onderzoek naar onderwijs en opleiding

De dag begon met een presentatie door Alexandra Langers (vice-decaan onderwijs LUMC) en AJ de Beaufort (onderzoeker en opleidingscoördinator Master Geneeskunde) over eerder onderzoek naar onderwijs en uitval bij aios, en de overgang van master naar vervolgopleiding (de ‘brug’). Aansluitend formuleerden deelnemers nieuwe onderzoeksvragen voor de toekomst. De vier meest gekozen onderzoeksvragen worden verder uitgewerkt, met betrokkenheid van geïnteresseerde deelnemers.

  1. Hoe ontwikkelt het beroepsbeeld zich tussen 5 VWO, einde master, aniosperiode, promotie en MVO? En welke factoren zijn hierop van invloed?
  2. Wat zijn de factoren van invloed op de keuze van de medische vervolgopleidingen? Hoe kan je de keuze beïnvloeden op basis van maatschappelijke behoefte?
  3. Wat zijn succesfactoren bij het geven van effectieve feedback in de opleiding van arts-assistenten en coassistenten?
  4. Aios-haios project (interprofessioneel leren/samenwerken). Voor en na-vragenlijst, vervolgstudie t.a.v. intensiteit samenwerking tussen ex-deelnemers en controlegroep, inbouwen project in curriculum.

 

 

 

Aniosschap: hoe regel je het goed?

Laima Siddiqi (internist-nefroloog HMC) gaf een inkijkje in haar rol als anios-coördinator bij HMC en de resultaten van de taskforce aldaar. Door te werken aan aandacht voor zelfontwikkeling, meer autonomie in roostering en het verbeteren van de vacatureteksten zijn er in HMC nu meer anios aangenomen en minder uitval van anios.

Vervolgens gingen deelnemers onder leiding van Petra Peters en Suzanne Zuyderduyn (onderwijskundigen OOR Leiden) in groepen aan de slag met de aanbevelingen uit het onderzoek Oog voor de jonge dokter.

Vragen die centraal stonden:

  • Wat is er al geïmplementeerd?
  • Welke belemmeringen zijn er nog?
  • Hoe pakken andere instellingen dit aan?

Per instelling werd een implementatiebarometer ingevuld, daarna inspiratie bij elkaar opgedaan, en werd na afloop een eerstvolgend actiepunt gepresenteerd. Het voorkomen van onzichtbaar overwerk en structurele begeleiding kwamen daarbij als belangrijke verbeterpunten naar voren bij meerdere instellingen.

Marjolein Kagie sloot de sessie af met de aankondiging van nieuwe focusgesprekken met anios in de regio, om te toetsen in hoeverre zij de implementatie herkennen.

Maritieme Masterclass: programmatisch toetsen

Na een zonnige lunch op het dek verzorgde Ivo de Boer (onderwijskundige LUMC) een minicollege over programmatisch toetsen in de master Geneeskunde. Uitgangspunten bij deze nieuwe opzet zijn:

  • Student aan het roer;
  • Beoordelen over een langere periode, gebaseerd op meerdere datapunten;
  • Het gebruik van narratieve feedback in plaats van schalen en cijfers.

Dat betekent praktisch dat er meer feedbackmomenten zijn waarin minder op het spel staat (low stakes), dat er nieuwe feedbackformulieren worden gebruikt met ruimte voor narratieve feedback, en dat er een beoordelingscommissie is die de coassistenten over een langere periode volgt en beoordeelt.

Via Team Based Learning werd de kennis over programmatisch toetsen bij de deelnemers getoetst via een individuele en teamtoets. Daarna volgde een interactieve toepassingsopdracht waarin leden van de Leidsche CoRaad (Yvette Keuzenkamp, Milou Voogd, Olivier Elderenbosch, Crispijn Hoevenaars, Tonke Versteeg, en Salima Skalli) een consult naspeelden. In kleine groepen oefenden we met het geven van feedback volgens zowel de oude als de nieuwe methode.

Tips voor feedback waren: maak het concreet, voorbeelden zijn behulpzaam en laat de coassistent de narratieve feedback opschrijven zodat je als begeleider alleen hoeft te accorderen.

AI in de praktijk

In het laatste onderdeel van de dag stond de toepassing van Artificial Intelligence (AI) in de zorg centraal. Miranda Scharff en Yann Hoogland (aios huisartsgeneeskunde) presenteerden voorbeelden uit de huisartsenpraktijk, zoals triagetools (bijv. Praatmetdedokter) en spraaktechnologie voor verslaglegging.

David Slotboom (aios obstetrie en gynaecologie) deelde resultaten van een enquête onder aios in de OOR Leiden:

  • Structureren van teksten (brieven/artikelen);
  • Opstellen van differentiaaldiagnoses;
  • Samenvatten van medische artikelen of richtlijnen;
  • Informatie over zeldzame aandoeningen.

Hoewel er voorlichting is over de risico’s en toepassingen van AI, ontbreekt het vaak nog aan concrete handvatten en onderwijs daarover voor gebruik in de praktijk.

Tijdens de brainstormsessie over AI als oplossing voor knelpunten in de zorg kwamen o.a. deze thema’s naar voren:

  • Personeelstekort (capaciteitsmanagement, preventie);
  • Administratielast (automatisering van correspondentie);
  • Ondersteuning van beddencoördinatie en transferbureaus.

Het onderdeel werd afgesloten door Jeske de Voogd (aios cardiologie) die met hulp van ChatGPT had onderzocht wat de kansen zijn voor AI in de zorg. Veel van de genoemde knelpunten kwamen daar ook voorbij. Het advies van ChatGPT: zoek samenwerking met technische partners zoals de TU Delft en verken landelijke opschaling via o.a. de FMS.